Przeprowadziłam z chłopcami kolejną lekcję historii. Bardzo chciałam im wytłumaczyć, co to jest Narodowe Święto Niepodległości i dlaczego obchodzimy je 11 listopada, tak aby mieli ogólne pojęcie i wyobrażenie na temat tego, co się wydarzyło. Musieliśmy powiedzieć sobie o rozbiorach Polski, o walce o niepodległość, Józefie Piłsudskim i Legionach Polskich. Oczywiście moim celem było zrobić to w przystępnej formie dla 5 i 7 latka, nie zasypać ich faktami i datami. Za każdym razem przygotowując dany temat, chcę unikać formy wykładowej: Ja mówię, a chłopcy słuchają. Staram się zawrzeć jak najwięcej aktywności, aby przyswajanie wiedzy było powiązane z działaniem, doświadczeniem, zaangażowaniem wielu zmysłów.
O rozbiorach Polski z dziećmi
Zaczynając przypomnieliśmy sobie, jak powstało państwo polskie, kto był jego pierwszym władcą. Po tym powiedziałam chłopcom:
Polska istniała ponad 800 lat, jednak w pewnym momencie stało się coś STRASZNEGO i BAAAAARDZO TRUDNEGO.
Na to chłopcy natychmiast zareagowali:
– Co się stało, co? Powiedz nam!
– Naprawdę chcecie wiedzieć?
– Tak, tak!
– To chodzicie tutaj, mam dla was specjalne zadanie. To jest mapa Polski. Proszę, żebyście ją ułożyli. Tutaj jest wzór, możecie na niego patrzeć i układać.
Także chłopcy ułożyli mapę (skopiowałam ją – link, zalaminowałam i poprzecinałam na kawałki). Kiedy była gotowa, zaczęłam opowiadać:
Polska w pewnym momencie była bardzo słaba i miała 3 bardzo silnych sąsiadów. Były to – Rosja (położyłam karteczkę), Prusy (karteczka) i Austria (karteczka).
I pewnego roku te silne państwa zabrały część Polskiej ziemi (odłączam odpowiednie fragmenty i kładę obok karteczek z nazwami państw).
I wiecie co się jeszcze stało, Rosja i Prusy jeszcze raz zabrały ziemie Polski, tak że już tylko taki mały kawałek nam został.
Ale to jeszcze nie koniec. Wszystkie te 3 państwa znowu dokonały podziału ziem polskich tak, że już NIC nie zostało, Polska zniknęła z mapy – to co zrobiły te 3 państwa nazywamy rozbiorami Polski (w tym momencie chłopcy byli na prawdę poruszeni.) Ludzie – Polacy musieli teraz poddać się władzy tych krajów. Te kraje chciały, żeby Polacy zapomnieli o swoim kraju i o wszystkim, co polskie – mówimy że Polska utraciła niepodległość.
Muszę przyznać, że ta ilustracja naprawdę przyciągnęła chłopców uwagę, zaangażowali się emocjonalnie w historię i zdobyli ogólne zrozumienie tego, że Polacy utracili swój kraj.
Następnie zadałam chłopcom pytanie:
– Czy wiecie, jak długo nie było Polski na mapie, a ludzie musieli być pod władzą rządów innych krajów?
– Nie.
– No to mam dla was jeszcze jedno zadanie. Tu macie karteczki z numerkami, ułóżcie je po kolei, a zobaczycie, jak długo Polska była pod zaborami.
Chłopcy zaczęli z wielkim zaangażowaniem układać. Bardzo fajnie wyszła w tym ćwiczeniu współpraca między nimi, wspólnie dążyli do osiągnięcia celu. Miło było na to patrzeć. A tych karteczek wcale nie tak mało było, bo aż 123. Z czego chłopcy wyciągnęli poczucie, że to bardzo długi okres był, wcale nie chwilka.
Józef Piłsudski i Legiony Polskie
Jak już wiedzieliśmy że Polska była pod zaborami 123 lata, kontynuowałam opowiadanie:
Dowiedzieliście się, jak długo Polacy nie mieli swojego kraju. Myślicie, że chcieli go odzyskać?
Tak, było w tym czasie wielu odważnych ludzi, który nie chcieli się pogodzić, że ich kraj przestał istnieć i walczyli o to, aby go odzyskać. Jednym z nich był Józef Piłsudski. Był on bohaterem, odważnym żołnierzem, przywódcą Polaków walczących o swoją ojczyznę. Miał on jeden cel, zrobić wszystko, by Polska odzyskała niepodległość. Stworzył on polskie wojsko – Legiony Polskie, które składało się z bardzo dzielnych, odważnych ludzi, gotowych zginąć w walce. I w końcu udało się. Wybuchła pierwsza wojna światowa, w której Polacy dzielnie walczyli i 11 listopada 1918 roku odzyskali swój kraj. Polska znowu zaczęła istnieć, a Józef Piłsudski stanął na czele polskiej armii. Dlatego co roku świętujemy 11 listopada i to, że nasz kraj jest wolny.
Na koniec dałam chłopcom kolorowankę – mapę: rozbiory Polski, którą znalazłam TUTAJ. Słuchaliśmy też pieśni legionowych: „Pierwsza brygada”, „Strzelcy”. We środę chłopcy idą na Grób Nieznanego Żołnierza na placu Piłsudskiego i w planach mamy jeszcze odwiedzić Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Na stronie muzeum jest wiele historycznych informacji dotyczących walki o niepodległość, Piłsudskiego i Legionów, gorąco zachęcam do zajrzenia na nią.
Ze względu na liczne prośby, zamieszczam na dole szablony z liczbami i mapki, które wykorzystałam w lekcji (razem ze źródłami), nie są one naszego autorstwa.
Źródło:http://historia.pgi.pl/obrazki/rozbiory.jpg |
Źródło: http://ruciany.blogspot.com/2010/09/rucinscy-na-urzedach.html |
POBIERZ SZABLON POBIERZ SZABLON POBIERZ SZABLON
POBIERZ SZABLON POBIERZ SZABLON POBIERZ SZABLON
Jak zawsze wspaniale. Myślę, że jak Bob podrośnie ściągniemy pomysły ;) zapraszamy też do nas my też dziś działaliśmy http://akukuuu.blogspot.com/2014/11/11-listopada-czyli-jak-poznawalismy.html
Dobry wieczór, pięknie przeprowadzona lekcja historii, jestem pod wrażeniem, czy można prosic te mapę z podzialami i zdjecia , oraz te nymery do wydrukowania na meila? ania-woloszyk@wp.pl, pozdrawiam
Bardzo dziękuję, jak tylko będę mieć gotowe szablony, wyślę :). Mapki już zamieściłam pod postem :).
Wspaniała lekcja. Podkradnę pomysł na czas kiedy moja córcia dorośnie.
Ja również chętnie poproszę o materiały do przeprowadzenia tej lekcji historii :) To mój mail: dorota_0121@vp.pl <br />Zapraszam na mojego bloga UczacInaczej.pl, może znajdziecie jakieś inspiracje :)
Postaram się wysłać komplet :). bardzo ciekawy i inspirujący blog :).
Wspaniała lekcja! Też poproszę o materiały na maila m.laczmanska@gmail.com<br />I zapraszam do Sulejówka:) Milusin jest naprawdę klimatyczny i z roku na rok coraz więcej tam się dzieje. Pozdrowienia
Dziękuję :). jak już będę mieć gotowy komplet materiałów, to wyślę:). Do Sulejówka na pewno zajrzymy :).
Wspaniała lekcję historii przygotowałaś… Będe miała inspirację na następny rok ;-)
Dzięki :)<br />
OѕobliwagłęЬia-)
Super lekcja historii :-)
super, jak zawsze :)
Dzięki :)
Brawo, jestem pełna podziwu! Jak tu zaciekawić dziecko historią? No proszę widać, że można:)
Rewelacja… gratuluję pomysłu. Zainspirowała mnie Pani, jutro opowiem dzieciom w przedszkolu o zaborach, Dziękuję!
Baaaardzo się cieszę i baaardzo dziękuję :)
Wspaniałe ! Bardzo dziękuję :)