To jest pierwszy post z serii: historia naszego kraju. Rozmawialiśmy sobie z chłopcami o początkach państwowości Polskiej. Jednak mam już plan na kolejne. Chciałabym, aby spotkanie z historią było ciekawą przygodą dla moich chłopców.
1. Lech, Czech i Rus – legenda o powstaniu państwa polskiego
Nasz warsztat zaczęliśmy od przeczytania legendy. Najpierw jednak wyjaśniliśmy sobie prostymi słowami, co to właściwie jest legenda.
Legenda – jest to fantastyczna (czyli wymyślona) opowieść ludowa – taka opowieść, którą ludzie sobie przekazywali z pokolenia na pokolenie, dotycząca prawdziwego miejsca lub osoby. Legenda często opowiada o tym, jak powstało jakieś państwo, albo miasto.
Legendę znalazłam na fantastycznej stronie: Bajkowy Zakątek. Znajdziecie tam również tę samą legendę pisaną wierszem, my oczywiście też ją przeczytaliśmy.
Opowiadając chłopcom legendę używałam prostych, znalezionych w sieci obrazków chcąc zilustrować historię (dostępne na końcu pod postem). Obrazki świetnie się sprawdziły, chłopcy od razu, z własnej inicjatywy (realizując moje zamierzenie) zaczęli najpierw jeden, a później drugi opowiadać legendę.
Miałam też białe piórka, które także bardzo urozmaiciły nasz czas. Piórka – niby mały, niepozorny element, jednak kiedy dmuchnęłam je podczas opowiadania, natychmiast czujność i zaangażowanie chłopców się spotęgowały.
Zaraz po skończeniu naszych opowieści poszliśmy szukać Gniezna na mapie.
Kontynuując temat legendy o Lechu, Czechu i Rusie, warto wykonać z dziećmi prace plastyczne związane z naszymi narodowymi symbolami. Można pokolorować, wykleić plasteliną, papierem lub np. piórkami godło, którego szablon znajdziecie TUTAJ. Możecie także wykorzystać nasz kontur Polski, który dostępny jest pod postem. Dzieci mogą rysować po śladzie, połączyć kropki, zaznaczyć pierwszą i obecną stolicę Polski, lub wykleić w narodowych barwach. Na naszym blogu znajdziecie również mnóstwo pomysłów na kreatywne wykonanie flagi Polski. Zajrzyjcie TUTAJ. Na koniec chłopcy dostali wykreślankę z podstawowymi wyrazami z legendy (także dostępna pod postem).
Kolejnego dnia opowiedziałam chłopcom, jak to było naprawdę.
2. Powstanie państwa polskiego – założyciele i pierwsi władcy
Dziś przedstawiłam chłopcom dwie ważne dla naszego kraju postaci: założyciela państwa Polskiego – Mieszka I oraz jego syna, pierwszego króla Polski Bolesława Chrobrego. Wydrukowałam zdjęcia obydwu panów :), zalaminowałam i opowiedziałam chłopcom po kilka ciekawych zdań na ich temat. Potem zadałam chłopcom zagadkę, pokazując im dziesięcio- i dwudziestozłotowy banknot, zapytałam, czyj wizerunek przedstawiają.
Mini ściąga
Mieszko I – Pochodził z dynastii Piastów, był księciem nad plemieniem Polan, z którego utworzył państwo Polskie i został jego pierwszym historycznym władcą. Nigdy nie został królem, sprawował władzę jako książę. Polanie byli pogańskim plemieniem, Mieszko zmienił to przyjmując chrzest w 966 roku, poprzez który Polska z państwa pogańskiego stała się państwem chrześcijańskim. Stolicą Polski za czasów panowania Mieszka I było Gniezno.
Bolesław I Chrobry – Syn Mieszka I, który objął władzę po swoim tacie. Był pierwszym królem Polski koronowanym pod koniec życia w 1025 roku. Był także księciem Czech.
Źródło:http://commons.wikimedia.org/wiki/Kings_and_dukes_of_Poland |
Źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/Kings_and_dukes_of_Poland |
Źródło:http://www.szkolneblogi.pl/blogi/sko-korzybie/banknoty-z-serii-201ewladcy-polscy201d |
Źródło:http://www.szkolneblogi.pl/blogi/sko-korzybie/banknoty-z-serii-201ewladcy-polscy201d |
Potem bawiliśmy się w króli. Przygotowaliśmy sobie piękne korony i rozmawialiśmy o tym, jaki powinien być król (szablon korony dostępny pod postem).
Mam jeszcze przygotowaną dla chłopców kolorowankę podłogową XXL „Polska”. Będziemy ją sobie stopniowo kolorować i kontynuować nasze rozmowy o Polsce.
A.
Pomocne materiały i szablony:
POBIERZ POBIERZ POBIERZ SZABLON
POBIERZ ĆWICZENIE POBIERZ ĆWICZENIE
POBIERZ SZABLON POBIERZ SZABLON POBIERZ SZABLON
Wpis powstał w ramach II edycji międzyblogowego projektu „Dziecko na Warsztat”, w którym mamy radość i przyjemność w tym roku brać udział. Projekt trwa 10 miesięcy, posty będą ukazywać się raz w miesiącu, publikowane tego samego dnia na kilkudziesięciu blogach wspaniałych mam. Poniżej znajduje się mapka, na której znajdziecie większość uczestników. Więcej na temat projektu możecie przeczytać TUTAJ.
Super! i dziękujemy za przygotowanie szablonów, nie omieszkamy skorzystać:)
super warsztat! skorzystamy z szablonów na pewno :)
rewelacyjny warsztat!!!! Dzięki za szablony :-))
Doskonałe!!! Dzięki :-)
Wspaniała lekcja historii! Z pewnością skorzystamy z Waszego pomysłu!
Bardzo praktyczne podejście do tematu! Dziękuję za gotowe do użycia materiały warsztatowe
No właśnie ja inaczej nie potrafię, jak tylko praktycznie, muszę przyznać, że trafne spostrzeżenie :)
Połącz kropki pożyczę :)
Aaaa….super pomysł z szablonami do ściągnięcia!!! Dzieki :)
Dziewczyny, proszę bardzo, cieszę się, że szablony się przydadzą. Jak zwykle pragmatyzm ze mnie wypływa :).
Bardzo fajna lekcja historii dla Dzieci :-) . A co do filmiku od IPN to znamy go i uważam że jest bardzo fajny.
Dzięki za szablony, na pewno skorzystamy :)
bardzo praktyczny warsztat! chętnie podpatrzę i skorzystam
Jak zawsze pięknie , pomysłowo i pewnie wykorzystam u nas ;) niedługo 11 listopada będzie jak znalazł :)
Świetny warsztat – dużo praktycznych pomysłów. Mój faworyt to obrazki do legendy – wspaniała rzecz by zachęcić do opowiedzenia historii własnymi słowami i utrwalenia kolejności wydarzeń. Skorzystam z materiałów na pewno. Cieszę się, że Was odwiedziłam :)
My też się cieszymy :)
Swietny warsztat! Wykorzystamy pomysly! Dzieki!
świetny kawał porcji historii, chylę czoła :)
O rany! Co za super warsztat! Kiedy Ty Kobieto masz czas na przygotowywanie materiałów edukacyjnych? Ja po drugim dziecku musiałam zawiesic "działalność produkcyjną" ;-) i teraz rzadko robię coś nowego (dobrze, że stare materiały się zachowały).
Moje dzieci są praktycznie jedno po drugim, więcnie mam do czego sięgać z przeszłości :). Ze względu na czas też bardzo selekcjonuję, co warto zrobić, a czego nie, a co będę mogła wykorzystać wielokrotnie.